Walvistocht - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu Walvistocht - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu

Walvistocht

Door: agnes

Blijf op de hoogte en volg agnes

05 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Donderdag 5 januari

Om elf uur vertrekken we vanaf het startpunt met een bus naar de boot. Hoewel het prachtig weer is staat er toch een “zeeziekwaarschuwing” bij onze tocht. Onderweg blijkt al gauw dat er inderdaad behoorlijke golven zijn en we stuiteren aardig op en neer. Na een half uurtje komt er zowaar een walvis in zicht. Hij (of zij) ligt aan de oppervlakte en je ziet hem af en toe spuiten. Hij is indrukwekkend groot. Onze bemanning kan aan het gedrag zien wanneer hij gaat duiken en waarschuwt wanneer je de vinger op de knop van je camera moet houden om het juiste moment op de foto te krijgen. Het moment dat de staart omhoog komt voordat de walvis verdwijnt.
Dan gaat hij naar de diepte en je ziet hem niet meer terug. Wel komt er even later een hele school dolfijnen om ons heen zwemmen. Ook een erg leuk gezicht.
We hebben geluk: we krijgen nog een walvis in beeld. Iedereen weer in de juiste positie voor de mooiste foto totdat ook deze zijn staart laat zien en de diepte in gaat.
Terwijl we weer naar dolfijnen zitten te kijken en ook een paar albatrossen zien vliegen, verschijnt er een derde walvis. Volgens de bemanning is dit echt uniek. Ook nu krijgen we alle tijd om te kijken en daarna aanvaarden we de terugtocht. Op de terugweg komen we langs rotsen waar zeehonden liggen en omheen zwemmen. Gelukkig zijn we dan ondertussen in wat rustiger vaarwater (letterlijk) want mijn maag vindt het allemaal niet echt leuk. Er zijn er ook behoorlijk wat ziek op de boot.

Al met al een fantastische tocht met walvissen, dolfijnen, zeehonden en albatrossen beslist de moeite waard.

Laat in de middag nog even op pad voor een wandeling. Gisteren zijn we beneden langs het water door de baaitjes gelopen, nu nemen we de bovenkant, over de kliffen. Gevolg: prachtige uitzichten.

Ja, we zijn in Nieuw Zeeland. Tijd voor mooie plaatjes.
(Alleen nog een internetverbinding vinden die het aankan ze op de site te zetten.)

• 05 Januari 2012 - 08:30

Theo En Corry:

Vol spanning wachten wij op de foto's
    dat zullen wel heel byzondere zijn.

• 05 Januari 2012 - 08:33

Penny :

wat een mooie dag voor jullie en ook nog op het juiste moment er zijn ,een ervaring om nooit te vergeten super ,ben benieuwd naar de foto's
    gr penny

• 05 Januari 2012 - 09:38

Mirjam:

Boffen jullie even: 3 walvissen!
    Ik ben ook benieuwd naar de foto's en of het jullie is gelukt om een staart op de foto tr krijgen!