Wanganui - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu Wanganui - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu

Wanganui

Blijf op de hoogte en volg agnes

12 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Hoe leuk het in Wellington ook is, we gaan vandaag weer verder met de reis richting noorden. Hoe verder we noordwaarts komen hoe moeilijker de plaatsnamen uit te spreken zijn. Ze hebben namen die uit het Maori komen en we moeten ze soms echt per lettergreep ontcijferen. We hebben onderweg ook al verschillende soorten wegen gehad: expressway, motorway, freeway, highway. Het verschil is ons niet helemaal duidelijk. Ze hebben bijna allemaal twee rijstroken met af en toe een baan om in te halen.
Rond het middaguur zijn we in Wanganui. Eerst naar de tourist information om een slaapplaats te regelen en daarna kunnen we nog net naar de zaterdagochtend markt. Ons motel ligt langs de weg bij de rivier en heeft de originele naam ‘Riverview’. Op de rivier is toevallig vandaag ook een powerbootrace, leuk om even naar te kijken. We mogen ook een kijkje nemen in de schuur van de kano vereniging, waar lange, 10-persoons kano’s, liggen. Deze kano’s hebben een soort zijspan voor de stabiliteit. De kano heet waka, het aanhangsel ama. Zo leren we ook nog wat Maori-taal.
Daarna naar het strand van Wanganui. Hier is het zand zwart en de golfslag is behoorlijk sterk. Je mag maar in een strook van twintig meter in het water en er staat constant een strandwacht de boel in de gaten te houden en zodra er iemand te ver naar rechts gaat, wat gemakkelijk gebeurt door de zware golven, blaast hij op zijn fluitje. Onder water zijn gevaarlijke stromingen en de bodem is erg ongelijk. Wel even genieten van deze golfslag natuurlijk.

• 15 Januari 2019 - 20:29

Corry:

Heb je gevonden!!
    Wat een mooi uitzicht die rivier bij avond. De zee is trouwens ook geweldig met die golven.