Ayers Rock en de Olgas - Reisverslag uit Sydney, Australië van agnes luijkx - WaarBenJij.nu Ayers Rock en de Olgas - Reisverslag uit Sydney, Australië van agnes luijkx - WaarBenJij.nu

Ayers Rock en de Olgas

Door: agnes

Blijf op de hoogte en volg agnes

02 Februari 2012 | Australië, Sydney

Donderdag 2 februari

Weer vroeg op. Deze keer om de zonsopgang bij Uluru te zien. Uluru is de aboriginal naam voor Ayers Rock.We zien deze rots vanaf onze camping maar om er te komen moeten we toch nog drie kwartier rijden.
We zijn precies op tijd om de eerste zonnestralen er op te zien schijnen.
Uluru is vanaf alle kanten te bekijken en ziet er steeds weer anders uit. Het is veel meer dan de langgerekte rots die je altijd op de plaatjes ziet.

Uluru is het bekendste maar de Olgas, een rotsgebergte zo’n 60 km
verderop is zeker zo interressant om te zien. De aboriginal naam voor de Olgas is Kata Tjuta, dit betekent ‘veel hoofden’. Als je ze in de verte ziet liggen begrijp je al waarom het zo genoemd wordt. Het is een hele rij van rotsen.
Het is inmiddels bijna acht uur en als je hier wilt wandelen moet je het vroeg doen. Als de temperatuur boven de 36 graden komt wordt het gebied uit voorzorg afgesloten.
Dus de wandelschoenen aan en gaan. Het is beslist de moeite waard. Je loopt tussen de gigantische rotsen en krijgt ze van verschillende kanten in beeld.
We zijn het er over eens dat dit een nog mooiere ervaring is dan Doubtful Sound en de lange reis hier naar toe was beslist de moeite waard.

Als we twee en een half uur later terug komen van de wandeling is het al behoorlijk warm. Nog even naar het culturele bezoekerscentrum waar veel aboriginalkunst te bewonderen valt en dan in het zwembad zien te komen.
Op de terugweg zien we zowaar kamelen langs de weg lopen! Nou ja, eigenlijk dromedarissen, want ze hebben maar één bult, maar hier heten ze ‘camel’.
Ook stikt het hier van de zebravinkjes. Hele kleine vogeltjes die piepgeluidjes maken. De grote zwarte vogel die we gezien hebben was een eagle. Er zijn hier erg veel verschillende vogels en vaak met bijzondere kleuren.

’s Avonds nog even naar Uluru om deze in de ondergaande zon te bewonderen en morgen weer verder reizen naar de volgende plaats in de outback: Alice Springs.

• 02 Februari 2012 - 07:59

Mirjam:

Jaloers op jullie warmte hier bij -8..
    jullie hebben wel echt het andere uiterste op alle manieren momenteel.

• 02 Februari 2012 - 10:49

Adrienne:

Zo weer alles doorgelezen. Wat een prachtige reis maken jullie toch, en wat heerlijk dat we mee kunnen genieten dankzij jullie prachtige foto's. Dit is voor Kim al een prachtig voorproefje.
    Geniet er nog van.

• 04 Februari 2012 - 10:19

Theo En Corry:

het lijkt wel of jullie die foto van deUluru uit een reisgids hebben genomen.