Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van agnes luijkx - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Blijf op de hoogte en volg agnes

18 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Paihia

De Bay of Islands is wel precies wat de naam zegt: een baai vol met eilandjes. Het is een toeristische plaats waar je van alles kunt doen. Bv helikoptervluchten maken, kayakken, parasailen, met dolfijnen zwemmen en allerlei verschillende cruises maken. Het is er gezellig druk.
We blijven hier twee dagen
De eerste dag steken we over naar Russel, dat was eens de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Minuutje of twintig varen. Daar zijn we niet zo lang. Geen zin in een wandeling vandaag. Beetje rondkijken en met de ferry weer terug naar Paihia. Daar hebben we een appartement gevonden met een leuk uitzicht vanaf ons balkon en kunnen we zwemmen in het zwembad. Verder een beetje eten, drinken en lanterfanten vandaag.
De tweede dag, vrijdag, gaan we eilandhoppen. We worden eerst naar Otehei Bay gebracht. Er is hier een tentoonstelling van de planten en dieren die er leven en er staan voorbeelden van dieren die ze er liever niet hebben. (Als we gaan wandelen wordt er ook gevraagd of we het willen melden als we een van deze dieren zouden zien. We komen ook langs verschillende vallen, maar ze zijn allemaal leeg) Verder kun je hier natuurlijk volop wandelen en kayakken en er is een restaurant waar je lekker kunt ‘chillen’. Maar we blijven hier niet. We hoppen naar een ander eiland: Moturua. Hierheen gaan we met een klein bootje. Helemaal privé. We zijn de enige die dit vandaag doen schijnbaar. Op het eiland aangekomen hebben we ook echt het gevoel dat we alleen zijn. Alleen met de natuur wel te verstaan, want er is volop leven om ons heen in het oerwoud. Dit gevoel van alleen zijn houdt op als we bij een volgende baai aankomen, waar net een schiplading toeristen afgezet wordt. Jammer, maar het is maar tijdelijk, de meesten lopen niet verder dan de eerste berg en daarna zijn we weer redelijk alleen. In weer een andere baai, waar we willen gaan zwemmen, omdat onze privé-kapitein ons deze had aangeraden omdat het hier erg rustig is, stuiten we op een aantal archeologen die hier met opgravingen bezig zijn. Op zich wel erg interessant, maar niet echt alleen dus. Ze zitten wat verder van het strand af, zodat we toch wel rustig kunnen omkleden en zwemmen. Hier eten we ook onze lunch: crackers met tonijn.
(De archeologen lieten niet veel los, maar later hoorden we dat ze vishaken van bot van een uitgestorven grote loopvogel hebben gevonden. Dat zou bewijzen dat Polynesiërs in het jaar 1200 hier al waren. Hier zijn later de Maori’s uit voort gekomen)
Bij terugkomst in de baai waar we weer opgehaald zullen worden, ligt onze kapitein al te wachten. Hij had iemand afgezet in de baai met de archeologen en omdat het niet druk was is hij maar in de buurt gebleven.
Oorspronkelijk zouden we hierna nog naar een ander eiland varen, maar omdat we de enige passagiers zijn kunnen we nu kiezen wat we willen en besluiten om terug te varen naar Otehei. We kunnen daar dan nog wat ‘chillen’ en met een eerdere boot dan gepland terug naar Paihia varen.
Er ligt vandaag ook een gigantisch cruiseschip voor de kust bij Paihia en het is waarschijnlijk niet geheel toevallig dat er een marktje is bij de haven. Leuk om naar de kraampjes met vooral kunst en sieraden te kijken, maar (voor ons) geen leuke prijzen.